A tudatos táplálkozást követők számára meglehetősen ismerősen cseng a Bijó Áruház neve, ahol több mint 15 ezer termék közül választhatjuk ki a számunkra megfelelőt. De hogy mekkora munka zajlik a háttérben, hogy mi mindig megtaláljuk azt a terméket, amit keresünk? Erről faggattuk Pál Erikát, a Bijó beszerzési vezetőjét.
Jövőre lesz 10 éves a Bijó! Beszéljünk egy kicsit a kezdetekről!
2013-ban hatalmas fába vágtuk a fejszénket, amikor megálmodtuk a Bijót. Teljesen a nulláról kellett létrehoznunk egy reform-nagykereskedést. Hamar kellett nagyot nőnünk, különben esélyünk sem lett volna a konkurenciával szemben. Már induláskor több mint 10 000 termék volt a kínálatunkban. Annyi bizonyos, hogy aki elkezdett dolgozni a Bijóban 2013-ban, annak volt valamilyen személyes érintettsége, kötődése, lojalitása, ami motorja volt annak, hogy mára meghatározó és megkerülhetetlen szereplői legyünk ennek a különleges szegmensnek. Mindenki kivétel nélkül a magáénak érezte ezt az áruházat, és egyemberként kezdtük el felépíteni. Ez a szív, ez a hozzáállás máig megmaradt.
Mióta dolgozol a reformpiacon?
1997-ben kezdtem el a reformpiacon dolgozni. Éppen állást kerestem, és felhívott az egyik akkori boltvezető egy ajánlattal. Elfogadtam, és szép lassan beszippantott ez a világ. Egyre érdeklődőbb lettem, ezt felismerte a boltvezetés, ezért szinte minden területen kipróbálhattam magam. Voltam árufeltöltő, áru-összekészítő, dolgoztam a vevőszolgálaton, sőt azt mondhatom, hogy megismertem minden részlegét ennek az üzletágnak.
Mit gondolsz, miben fejlődtél az évek során, milyen tapasztalatokat szereztél?
Igazából minden területen szereztem tapasztalatot, ezért van egy összképem az egész piacról. Nem csak a beszerzés oldaláról, hanem valamennyi munkafolyamat aspektusából is. Teljes egészében átlátom a kereskedelmi működést, nem csak a saját munkakörömet. Szerintem egy vezetőnek fontos képessége ez. Tudom, hogyan kerül a polcra az áru, vagy onnan hogyan kerül a vevőhöz, így gondolatban is végig tudom követni az áru útját. Nagyon fontos, hogy miközben dolgozom, mindig figyelembe tudjam venni, hogy milyen előfeltétele van egyes általam elindított munkafolyamatnak, és milyen további feladatokat kell még elvégezni ahhoz, hogy a polcra kerüljön egy termék, a hatósági és jogszabályi feltételeket gondosan figyelembe véve, a Bijó által támasztott minőségi elvárásoknak megfelelően. Úgy gondolom, hogy nem csupán én, de a szakma is rengeteget fejlődött az elmúlt majdnem három évtizedben. Akkoriban sokkal szűkebb volt a választék minőségben és mennyiségben egyaránt. Teljesen más volt a középpontban. Jelenleg inkább az élelmiszer van fókuszban, és az étrendkiegészítők háttérbe szorultak. Korábban ez éppen fordítva volt. Napjainkra rettenetesen széles lett a választék. Mostanra már nemcsak a glutén- vagy a laktózérzékenyek számára tudunk élelmiszert biztosítani, diéták széles spektrumát lefedi termékkínálatunk. Az utóbbi időben hatalmas minőségi javulást tapasztalok a termékeket illetően, és a választék is jelentősen nőtt. Ez alapvetően összefügg. A verseny minden gyártót a lehető legjobb ár/érték arányra kényszerít. Meglátásom szerint nagyon sokat segít a vásárlóknak az is, hogy a szakirodalom is rettentően nagy fejlődésen ment keresztül. A végtelen internetelérés, a végtelen tartalom négyzetre emeli a szakirodalmak terjedését és az informálódás lehetőségét. Ez nagyon sokat segít a diétázni vágyóknak, az intoleranciában szenvedőknek. Régebben csak úgy lehetett tájékozódni, ha bementünk egy szakboltba, vagy elmentünk egy természetgyógyászhoz. Most sokkal több az információ ezen a területen is.
Miben más a Bijó?
A Bijó talán abban más, ahogyan elindult és ahogyan megmaradt. Az alapvető üzenetünk kezdetektől fogva ugyanaz: a test, a lélek és a szellem nevében dolgozunk. Mindháromra nagy hangsúlyt fektetünk. Régen az áruház épületében üzemeltettünk egy egészségközpontot, melyben természetgyógyászati rendelők és rendezvénytermek is helyet kaptak. Sajnos a Covid miatt a rendezvényeket nem tarthattuk meg, így az egészségközpont is megszűnt, de a szellemiség természetesen megmaradt. Ez a termékkínálatunkon is meglátszik. Minden terméket megkóstolunk, kipróbálunk. Mindeközben igyekszünk a vásárlók igényeire is figyelni. Viszontértékesítő partnereinkkel folyamatos párbeszédet folytatunk, és minden igényt, jelzést figyelembe veszünk a kínálatunkat illetően, és ha beilleszthető a termékigény a portfóliónkba, beszerezzük. Ebben a tekintetben nagyon rugalmasak vagyunk, szerintem ez egy különlegesség a piacon. A szolgáltatás minősége és sebessége is rendkívül sokat javult, illetve jobban nyitottunk az egyéni/lakossági vásárlók felé.
Mióta vezeted a beszerzést a Bijóban? Mit csinál a beszerzés, milyen folyamatokban veszel részt?
2019-től lettem beszerzésicsoport-vezető. A beszerzési osztályon 3 kolléganő és egy beszerzési asszisztens segíti a munkámat. Tulajdonképpen a beszerzés alakítja ki az áruház termékkínálatát, figyelembe véve a vásárlói igényeket. Megvizsgáljuk az ajánlatokat, illetve figyeljük a trendeket, és aszerint keresünk a Bijó feltételrendszerének megfelelő termékeket. Folyamatosan monitorozzuk a külföldi piacot is, hogy import termékekkel is színesítsük a kínálatot. Az árazás, az árak kialakítása is a beszerzés feladata. Besegítünk a marketingosztály munkájába, az áruházi kihelyezésekbe, a polcképek kialakításába. Illetve gondoskodunk a szezonális termékek beszerzéséről. A kiadványunkban (az akciós újságunk) szereplő termékeket is mi határozzuk meg. Mi állítjuk össze a webáruház szortimentjét, a termékleírásokat, és figyelünk rá, hogy a termékadatok a lehető legpontosabbak legyenek. Ez több mint 15 ezer terméknél nem kis feladat. Részt veszünk a nagyobb viszontértékesítő partnereink akciós kínálatának kialakításában, az ehhez tartozó rendelések lebonyolításában. Több száz partnerrel állunk kapcsolatban. A beszállító partnerek áruátvétellel kapcsolatos fennakadásait is mi kezeljük. Belátható, hogy a beszerzés egy komplex feladat, és valamennyi osztállyal napi kapcsolatban vagyunk.
Hogyan kezdődött a kapcsolat a Premium Natura termékcsaláddal? Hogyan írnád le ezt a kapcsolatot üzletileg, kinek mi a szerepe? Hogy néz ki most a szortiment, mennyit fejlődött?
A Premium Natura termékcsalád viszonylag régóta egy kisebb kínálattal került be hozzánk. Nem titkolt céljuk volt szélesíteni ezen a palettán, de nem volt rá kapacitásuk, ezért partnerek lettünk. Így egyesült erővel, a munkafolyamatok megosztásával kinyíltak a lehetőségek. Szinte saját márkás termékként támogatjuk a termékcsaládot, 80-90 termékre szeretnék felfejleszteni a szortimentet, a piac igényeinek megfelelően. Ezzel az összefogással kompromisszummentesebben, és jobb ár/érték arányban tudjuk megannyi termékszegmensben kiszolgálni a vásárlókat.
Lakossági vásárló is vásárolhat a Bijóban?
Az elejétől fogva vásárolhat lakossági vásárló is a Bijóban. Az elején még kerestük a fogást, hogy milyen módon tudjuk a legpraktikusabban kiszolgálni egyszerre a lakossági vásárlók igényeit és a viszontértékesítőkét, így kezdetben még szegmentáltan értékesítettünk. Volt egy külön a lakosság számára fenntartott, szűkített választékkal feltöltött rész, aztán a gyakorlat azt bizonyította, hogy a lakossági vásárlók szeretnék élvezni egy nagykereskedés előnyeit és elveszni a Bijó nyújtotta 3600 négyzetméteres csodaországban. Így megnyitottuk a nagykereskedést mindenki számára.
Érdemes-e még szakboltot nyitni a multik árnyékában?
Mindenképpen érdemes, azt gondolom. Mindig örömmel tölt el, ha hallom, hogy egy új boltot nyitnak. Szinte minden hónapban van ilyen jellegű megkeresésem. A szakboltok előnye, hogy személyre szabott szakmai segítséget is tudnak nyújtani a vásárlóknak. A multikban ez nem működik. Sokkal emberközpontúbb egy szakbolt, mint egy arctalan polcsor egy hipermarketben. A vásárló gondos segítséget kaphat a termékhasználatról, az alkalmazásról.
Milyen terveitek vannak a jövőre nézve?
Erősíteni szeretnénk az importkínálatunkat, egyedi termékeket keresünk folyamatosan. Mindemellett ezzel párhuzamosan növelni szeretnénk az exportot, mert hisszük, hogy a magyar gyártású termékek nagyon magas minőségűek, és látjuk, hogy hatalmas az igény rájuk külföldön is.
1135 Budapest, Róbert Károly körút 96-100.