Garantált gluténmentesség, sok-sok friss péksütemény, óriási termékválaszték, és nagyon komoly elhivatottság. Mindezt elmondhatja magáról a már 17 éves múlttal rendelkező Táplálékallergia Centrum, más néven TAC. Egy otthoni kísérletezésből-kenyérsütésből indult nagyon sikeres vállalkozásról van szó, ahol a titok nyitja a folyamatos fejlődés, rengeteg tanulás, valamint az, hogy a legfontosabb minden esetben a termékek minősége és a vásárlók egészsége.
Mesélj egy kicsit a kezdetekről, hogyan indult a vállalkozásotok?
A kiindulási pont az, hogy a testvéremet cöliákiával diagnosztizálták 1990-ben, amikor erre még nem fordítottak figyelmet az élelmiszeriparban, vagyis nem volt túl sok lehetőségünk alapanyagot vagy készterméket beszerezni. Akkoriban az édesanyám magas pozícióban dolgozott egy vállalatnál, de a diagnózis miatt kénytelen volt az állását otthagyni, a tanítást választotta, hogy több időt tudjon a testvéremre fordítani, mert nem volt semmilyen bolti élelmiszer, otthon kellett mindent előállítani.
Talán egy vagy két olyan malomipari szaküzlet létezett, ahol néha rizs-, vagy kukoricalisztet tudtunk vásárolni. Nekem kisgyerekként ebből az időszakból az maradt meg, hogy édesanyám süti a nagyon lapos, nagyon kemény kenyereket, és nem értem, hogy miért sír. Amikor bezárt az a bolt is, ahol ezeket a „gluténmentes” liszteket árulták, édesanyám egyik napról a másikra a tanítást is otthagyta, és belefogott ennek a vállalkozásnak a felépítésébe.
Cégünk nagyon piciben indult 2001-ben, és tényleg a kényszer szülte, ám mára a budapesti mellett már négy vidéki üzletünk is van.
És mindvégig egyértelmű volt a növekedés és a siker? Manapság kevés olyan gasztrovállalkozás van, ami 17 éve fennáll. Elképesztő munka és sok-sok nehézség lehet mögötte…
Nekünk is voltak nehézségeink, a lendületet az adta, hogy folyamatosan fejlődtünk, igyekeztünk újabb és újabb területeket lefedni a gyártás során, vagyis jelenleg már mi magunk fejlesztjük a termékeinket, mi készítjük az alapanyagokat, a kész és félkész termékeket, és a kisker-nagyker rész mögött is mi állunk. Jelenleg a malomipar és a mezőgazdasági rész kivételével minden területet lefedünk.
Mindvégig dinamikusan és organikusan fejlődtünk, ami mögött sok munka, éjszakázás, hajnali kelés rejlik. Mivel mi magunk is átéltük a diétával járó nehézségeket, igyekeztünk a lehető legnagyobb alázattal és figyelemmel viseltetni a vásárlók iránt.
Ti ugye kifejezettem az ételallergiás, diagnosztizált betegeket céloztátok meg elsőként. Mit jelent ez, miben más az, amit ti tudtok nyújtani?
Igen, így van, a mi elsődleges célközönségünk a gluténérzékenyek csoportja, ami nagyjából a társadalom 1%-át jelenti. Nagyon fontos, hogy két nagyon különböző dologról van szó, amikor a diétás trendekről és a betegségekről beszélünk.
Akik hozzánk járnak, döntően diagnosztizált betegek, nem ők döntötték el, hogy gluténmentesen étkeznek, orvosi diagnózis alapján, a legtöbbször orvosi felügyelet mellett kell diétázniuk, és komoly következményei lehetnek, ha nem így étkeznek. Vagyis úgy szoktam mondani, hogy bár kakaós csigát árulunk, de ez tulajdonképpen gyógyszer. Éppen ezért a gyártás mögötti minőségbiztosítás is hasonlít a gyógyszeriparéhoz.
Például az éves laboratóriumi költségünk több millió forint, mivel a gluténtartalom mérése mellett a legtöbb tápértékadatot is ők mérik. A fogyasztók biztonsága az első, nem tévedhetünk, és nem lehet elnagyolni az értékeket. Sok esetben a normál élelmiszeriparban tevékenykedő vagy a diétás trendekre építő vállalkozások nem ilyen lelkiismeretesek ebben.
Szeretnénk elérni, hogy akik kifejezetten a betegek számára készítenek termékeket, rendelkezzenek egyfajta külön jelöléssel, amit nem használhatnak azok, akiknek más a célközönségük, mint például a paleo diétázók. Fontos, hogy egyértelmű legyen, ez két külön terület, más-más követelményekkel.
És akkor, ha jól értem, ti kifejezettem csak a gluténérzékeny betegeket célozzátok meg?
A gluténérzékenyek adják a fő csapásirányt, így természetesen minden nálunk kapható termék garantáltan gluténmentes. A másik, amire nagyon figyelünk, az a szója. A készítményeink összetevőiben nem tartalmaznak szóját, maximum néhány esetben fordul elő, hogy valami nyomokban tartalmazhat szóját, de az is csak egyes összetevők miatt van.
Vannak tej és tojásmentes termékeink is, igyekszünk minden igényt kielégíteni. Emellett számos alacsony fehérjetartalmú terméket is árusítunk, például több ilyen kenyerünk és péksüteményünk is van.
Mi tényleg egy szűk területre specializálódtunk, vállalva azt, hogy lesznek olyan igények, amiket esetleg így nem tudunk kiszolgálni, de amit csinálunk és vállalunk, abban viszont a maximumot nyújtjuk.
Mi a legnépszerűbb? A liszteket, vagy esetleg a kész péksütiket szeretik a legjobban?
A kezdeti időszakban a liszteladás volt a meghatározó, de ahogy a kész termékek minősége javult, úgy lett egyre népszerűbb ez a vonal. Most már egyértelműen a kész pékárukból adjuk el a legtöbbet, főleg a friss, helyben készült kenyerekből. Ezek a termékeink a sokéves fejlesztői munkának, tapasztalatnak, minőségi alapanyagoknak köszönhetően nem száradnak ki, nem morzsálódnak, puhák, finom az ízük, és 4-5 nap múlva is élvezhetően fogyaszthatók. Ráadásul nagyon sok féle van, kicsi, nagy, szeletelt, ízesített, magos, rusztikus…
Más helyeken is találkozhatunk a ti lisztjeitekből készült termékekkel, vagyis szállítotok éttermeknek, pékségeknek is?
Nem nagyon adunk el liszteket más pékségeknek, éttermeknek, mert legtöbbször nem biztosított, hogy minden folyamat az általunk elvártaknak megfelelően szabályozott lesz, nem tudjuk ezt ellenőrizni. Akiknek mégis eladunk, akár mondjuk éttermeknek, oda kimentünk, megnéztük a konyhát, a raktározást, a szállítást, még a pincérek felkészítése is megtörtént.
Ahol az általunk összeállított rendszer kiépült, ott mindent megtettünk azért, hogy gond nélkül ki tudják szolgálni a diétás igényeket. Ugyanakkor ahol például helyben készül normál, gluténos pizza, ami szálló liszttel jár, oda biztosan nem szállítunk, mert ott nem megoldható a garantált gluténmentesség.
A budapesti, Vág utcai bolttal együtt összesen öt üzletetek van Magyarországon. Adódik a kérdés, hogy külföldi terjeszkedésben gondolkoztok-e?
Igen, határozott tervünk, hogy a nemzetközi piacra lépjünk, és egy nagyobb franchise rendszer épüljön ki. Azt látjuk, hogy amit mi csinálunk, arra Nyugaton is lenne kereslet, bolt és nagyker szinten is. Ott teljesen más a fogyasztói kultúra, már régebb óta foglalkoznak ezzel a területtel, és bár óriási kihívás, mindenképpen elindulunk ebbe az irányba. Ennek egyik első lépése egy megfelelő arculat kiépítése, mely az új Old Millers’ márka bevezetésével el is kezdődött.
Címek:
Budapest, XIII. ker. Vág u 9.
Békéscsaba, Lázár u. 3.
Debrecen, Bethlen u. 10-12.
Szeged, Tavasz u. 11/A.
Veszprém, Mindszenty u. 7.
Telefonszám: +3630/5560957
E-mail: budapest@taca.hu
Weboldal: www.tacwebshop.hu