ÉRTESÜLJ ELSŐKÉNT LEGÚJABB HÍREINKRŐL!

Iratkozz fel levelezőlistánkra, így elsőként fogsz értesülni eseményeinkről, akciónkról és egyéb érdekességekről!

Adatkezelési tájékoztató

[]
1 Step 1
keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right
FormCraft - WordPress form builder

Főoldal Magazin

5 tény a jóga pozitív hatásáról

A jóga sokkal több, mint fél lábon mutatványozni a matracon. De azért valljuk be, a többségünk nem a megvilágosodás reményében tér be először egy jógastúdióba. Elsődleges célunk általában a stressz levezetése, feltöltődés vagy akár a méregtelenítés. Az az egy biztos, hogy már az első jógaóra számtalan pozitív élménnyel kecsegtet. A Yogazona összeszedte ezek közül a jóga 5 legfontosabb jótékony hatása, amit a 0 km-es jógázó is megtapasztalhat.

jóga

 1. Méregtelenítés

Hogyan is függ össze a méregtelenítés és a jóga? Kétféleképpen.

1. Jógázás alatt a testünk hőt termel, és hogy ne süljünk ropogósra, elkezdi izzadással hűteni magát. (Egy hot típusú órán ez nagyon intenzív izzadást jelent.) Az izzadás beindítja a nyirokrendszert, ami azért felelős, hogy megszabaduljon szervezetünk a káros anyagoktól. Ehhez kiválasztja a szövetekből illetve a folyadékokból a toxikus anyagokat, majd a bőrön keresztül száműzi a testünkből. Tehát az izzadás, (még ha nem is rózsa illatú,) rendkívül hasznos dolog!

2. A méregtelenítés azonban nem csak izzadás útján történik, hanem a belső szerveink fizikai préselésével, masszírozásával is. A sok gerinccsavaró, előre/oldalra- hajlító ászana és fordított testhelyzet nyomással stimulálja belső szerveinket, amiknek ezáltal javul a vérellátása, jobban tudnak ‘dolgozni’, így a méregtelenítésből is jobban ki tudják venni a részüket (pl. máj, vese). Az ilyen jellegű mozgással a belső szervek közötti zsigeri zsírszövetet is jelentősen csökkenteni tudjuk, ami azért lényeges, mert ezekben a szövetekben is lerakódnak a méreganyagok.

2. Jobb emésztés

Az emésztés javulása a gyakorlóknál szintén azzal hozható összefüggésbe, hogy a jógapózok minden irányba átmozgatják a testünket és a belső szerveink nem a megszokott módon kerülnek nyomás alá. Ehhez jön még hozzá a teljes tüdős jógalégzés, melynek lényege, hogy először a hasunkba szívjuk a levegőt majd fokozatosan töltjük meg a tüdőt, végül a kilégzés is alulról fölfelé történik. A levegőnek ezen hullámzó áramlása folyamatos masszázst biztosít a hasüregi szerveknek, ami kedvezően hat az emésztésünkre. A viszont nem látásra puffadás, székrekedés és gyomorsav túltengés!

3. Alakformálás – Erő, hajlékonyság, jobb testtartás

Jógaórán saját testsúllyal dolgozunk, aminek köszönhetően izmaink fokozatosan fejlődnek, egyre tónusosabbá vállnak, mi pedig erősebbek leszünk. A sok nyújtó gyakorlat is meghálálja magát, mert nagyobb rugalmasságra teszünk szert, hajlékonyabbak leszünk, így nagyobb lesz a mozgástartományunk. Ráadásul folyamatosan eddzük hátizmainkat is, aminek következtében javul a testtartásunk is. Szóval nincs mit szépíteni: a rendszeresen jógázóknak szép, szálkás, kidolgozott teste van. Persze ennek köze sincs a jóga igazi céljához, de ha már ilyen mellékhatásokkal jár az aktív jógázás, akkor nagy duzzogva fogadjuk el.

4. Egészséges gerinc

Gerincferdülés? Porckorongsérv? Lumbágó? Ezek kialakulásának egyik oka, hogy ma teljesen máshogy élünk, mint ezer éve. Az emberi test mozgásra lett kitalálva és amíg vadászattal tengettük napjainkat nem is volt semmi gond. Egyenetlen talajon jártunk, felegyenesedve, magunk elé nézve, fejünk a gerincoszlopunk felett volt, ami ideális a terhelés szempontjából.

De gondoljunk csak bele, mennyire megváltozott az életvitelünk! Először is rengeteget ülünk: kocsiban, BKV-n, suliban, munkahelyen, kaja közben, TV előtt, baráti találkozások alkalmával. Sokkal többet lógatjuk előre a fejünket: laptop előtt, mobilozás közben. Ilyenkor a 3,5-4 kilós koponyánk egyből nehezebbé válik a nyakunk és vállunk számára, vagy épp  derekunkban keletkezik fájdalom. És mind emellett rohanunk, több stressz ér minket, és még a mozgásnak is kevesebb időt szentelünk.

De szerencsére a jóga orvosolni tudja ezeket a problémákat, és segít megőrizni illetve visszaállítani gerincünk egészségét. Hogyan is? Először is a gerinc hosszanti nyújtása segít eltávolítani az ülés/cipekedés/előre görnyedés során összepréselődött csigolyákat. A gyakorlás során folyamatosan erősítjük a mélyizmokat a gerinc mentén, ezzel javítjuk a testtartásunkat. A csavarásokkal pedig segítünk, hogy javuljon a tápanyagellátás a gerincben, stimuláljuk és energetizáljuk a gerinc idegeit, így gerincünk rugalmassá és egészségessé válik. Fontos megjegyezni viszont, hogy amennyit segíteni lehet a jógával, ugyanannyit lehet rontani is, ha nem megfelelően végezzük, vagy ha nem a nekünk való a gyakorlatokat végezzük. Érdemes először tehát mindenképp hozzáértő jógatanár segítségével begyakorolni az ászanákat.

5. Stresszoldás

És végül a jolly joker! Ha van valami, amiért a jógát mindenkinek receptre kéne felírni, nos, az a stresszoldó hatása. Befeszült nyak, bemerevedett vállak, álmatlanság, feszültség, gyomor problémák, ingerlékenység, dekoncentráltság – ismerős valamelyik? A stresszt sok minden kiválthatja, de bármi is legyen az okozója, jógával segíteni tudunk magunkon. Hogyan? Jógázás közben átmozgatjuk az összes izomcsoportot, kimozgatjuk a bemerevedett részeket, megnyugtatjuk az idegrendszert, ezzel kieresztjük a gőzt is. A gyakorlás során légzésünk mélyebb és kontrolláltabb, az oxigéndús levegő segít felfrissülni. Elménket koncentráljuk, figyelmünket a gyakorlásra és a légzésre irányítjuk, gondolataink megnyugszanak. Egy ilyen 1,5 órás minőségi szünet a napi rohanásban felbecsülhetetlen értékű tud lenni.

jóga

A felsoroltakból látható hogy elképesztően sokat tudunk tenni a testi és szellemi egészségünkért azzal, hogy rendszeresen jógázunk. Nem kell vallásosnak, vagy megszállottnak lenni ahhoz, hogy ezeket a pozitív hatásokat megtapasztaljuk. Egy dolgot kell tenni: legyőzni a lustaságot és rávenni magunkat minél többször a gyakorlásra. Mindegy milyen irányzatot választunk, a jóga tálcán kínálja az egészséget (is), rajtunk áll, hogy elfogadjuk-e vagy sem. Úgyhogy matracra fel!

 

Szerző: Angalét Zsuzsa

Forrás: yogazona.blog.hu

Leave a Comment