A tudatos táplálkozást követők számára ismerősen cseng a Bijó Áruház neve, magazinunk hasábjainak rendszeres szereplői. Áruházukban több mint 15 ezer termék közül választhatjuk ki a számunkra megfelelőt. De hogy hogyan jött létre anno, miben változtak az elmúlt 10 évben és hogy az ünnepek előtt mik a slágertermékeik? Többek között erről kérdeztük Bíró Márk ügyvezetőt és Müller János kereskedelmi vezetőt.
Milyen indíttatásból jött létre anno a Bijó? Ez a nagy múltú cég milyen történetre tekint vissza?
A Bijó 10 évvel ezelőtt azzal a céllal jött létre, hogy segítsen eljuttatni a piacon elérhető legjobb minőségű termékeket az egészséges életmódot választó, illetve a speciális étrendet követő emberekhez. Ezen célunk ennyi idő után sem változott. Sőt, azt látjuk, hogy erre a tevékenységre nagyobb szükség van, mint valaha, hiszen ma már minden családra jut legalább egy fő, aki valamilyen élelmiszer-intolerancia miatt nem mindegy, hogy mit fogyaszt, és azt milyen minőségben teszi. De ugyanez igaz mindenki másra is: legyünk tudatosak azzal kapcsolatban, hogy mit viszünk be a szervezetünkbe, mivel mosunk, mivel takarítunk, mert hosszú távon ezek határozzák meg, hogy meddig és milyen minőségben fogunk élni. Végtére is ez az egyik legfontosabb értékmérő az életben. De vissza a Bijóhoz. Ahhoz, hogy a növekvő igényeket ki tudjuk szolgálni, az évek során folyamatosan bővítenünk kellett a termékkínálatot, a munkaerőállományt, valamint a zavartalan ellátás biztosítása érdekében fel kellett állítanunk egy saját, 12 autóból álló szállítói flottát is. Ez idő alatt a webáruházunk is óriási fejlődésen ment át, és mi ezt továbbra is kiemelt fontossággal kezeljük, hiszen egyre többen vásárolnak online a nagykerpartnereink közül is. Ennek ellenére szeretnénk fenntartani a fizikai áruházunkat is, hiszen a vásárlók a mai napig szeretnek első kézből megbizonyosodni egy termék minőségéről, csomagolásáról. Erre tökéletes helyszín a 13. kerületben található Róbert Károly körúti áruházunk, ahol közel 3.000 négyzetméteren, 16.000-féle terméket sorakoztatunk fel. Mindezek biztosításával és folyamatos fejlesztésével mondhatjuk el magunkról azt, hogy ennyi idő után is meghatározó szereplői vagyunk a piacnak kis- és nagykereskedelmi szempontból is. – Bíró Márk
Melyek a cég legfontosabb alapelvei?
A Bijó legfőbb alapelve a tudatosság. Ezen belül is a cél- és az egészségtudatosság az, amiket mindenek felé emelünk. Ezekből indul ki minden. A céltudatosság azért fontos, hogy útközben ne hátráljunk meg, ha nem egyből látjuk a kívánt eredményt. Hűnek kell lennünk ahhoz a célhoz, amiért elkezdtük az egészet. Mondok egy példát: van olyan, hogy egy termék lassabban fut be, de nem engedjük el, mert tudjuk, hogy a magyar piacnak szüksége van rá. Ehhez hasonló áldozatokat azért hozzuk, mert továbbra is azt szeretnénk, hogy a fogyasztók a lehető legjobb minőségű termékhez juthassanak hozzá. Hasonlóan fontos számunkra az egészségtudatosság is. Ezt a szemléletet egyéni és társadalmi szinten is szeretnénk elterjeszteni. Tisztában kell lennünk azzal, hogy az egészség egy megelőlegezett ajándék, ami csupán addig a miénk, amíg gondozzuk. Amíg ezt nem értjük és nem éljük, addig csak sodródunk az árral, és közben egyre rosszabbul érezzük magunkat a bőrünkben. Ez pedig rányomja a bélyegét a családi, baráti és a munkakapcsolatainkra egyaránt. De hogy ne hagyjam ki a legfontosabbat a felsorolásból: megromlik a kapcsolat saját magunkkal is. Ezzel összhangban hamarosan elindul egy teljes életvezetést támogató programunk, mellyel a rohanó hétköznapokat is egészségessé tehetik az érdeklődők. A részletekkel hamarosan jelentkezünk. – Bíró Márk
Miben és hogyan változott a Bijó az elmúlt több mint 10 év alatt?
Az utóbbi 10 évben sok minden változott a fogyasztói, illetve a vásárlási szokásokban. Itt elég csak a pandémia hatásaira gondolni, de nyugodtan említhetünk új trendeket, termékeket, diétákat. Mi ezekre reagálva mindig próbáltunk az élen járni a megújulásban, de azt sosem hagytuk, hogy ez kikezdje a minőséggel kapcsolatos elvárásainkat. Csak hogy egy példát is mondjak konkrét termék megnevezése nélkül: TikTokon folyamatosan bukkannak fel újabbnál újabb „csodaszerek”, amelyek elsőre nagyon meggyőzőnek tűnnek, de ha egy kicsit is utánanézünk ezeknek a termékeknek, akkor nincs mögöttük az a fajta bizonyosság és dokumentáció, amelyeket megkövetelünk. Ilyenkor természetesen a termék sem kerülhet be a szortimentünkbe. Célkitűzésünk tehát, hogy ne a piacot kövessük, hanem mutassuk meg a piacnak azt, ami megfelel a mi minőségi elvárásainknak. Ezenkívül a webáruházunkat is folyamatosan fejlesztenünk kellett, hiszen a pandémia után sokkal elterjedtebbé vált az online vásárlás gyakorlata. Ezzel összhangban a kiszállítási minőségünkön is sokat javítottunk, hogy minél biztosabban érjenek célba a termékeink. A 10 év alatt a viszonteladói partnereink mellett megerősödött a B2C piacunk is, amihez nagymértékben hozzájárult a vállalati partnerprogramunk is, amely keretein belül kedvezményes vásárlást biztosítunk a hozzánk csatlakozó szervezetek tagjainak. Örömmel készítjük össze a magánszemélyek által leadott rendeléseket, és büszkén húzzuk ki magunkat, amikor új arcokat látunk a Róbert Károly körúti áruházunkban is. – Bíró Márk
Hogyan alakult a szortiment? Milyen irányba kellett változtatni a választékon a vásárlók igényei alapján?
Véleményünk szerint a vásárlói igény nem egy pontos receptúra. A vásárlóknak problémáik vannak, és nekünk az a feladatunk, hogy olyan termékeket találjunk, melyek valódi, fenntartható és az egészség valamennyi dimenzióját figyelembe véve megoldást jelentenek az egyedi nehézségeikre. Szerencsére mind a keresleti, mind a kínálati oldalon bővelkedünk információval. Az emberek eljuttatják hozzánk a panaszaikat, akár a disztribúciónkon keresztül, akár közvetlenül. Kínálati oldalon partnereink folyamatos, akár általunk felvetett problémák megoldására reagáló termékfejlesztésekkel nyújtanak megoldásokat. Így ez egy közvetlen párbeszéd. Mi vagyunk a híd a fogyasztók, a gyártók és a viszonteladók között. A piac minden szereplőjével országos, közvetlen kapcsolatunk van, ezért úgy gondoljuk, hogy egy megkerülhetetlen információs csomópont vagyunk. A kezdeti 3–4.000 cikkhez képest a jelenlegi szortimentünk közel 16.000-féle termékből áll. 10 évvel ezelőtt a bio- és reformélelmiszerek piaca jóval szűkebb volt. Nem volt ekkora a választék glutén-, laktóz- vagy éppen húsmentes termékekből. Korábban, ha egy termék „mentes” volt, abban biztosak lehettünk, hogy ízvilágban nem tudja majd felvenni a versenyt a konvencionális társaival. Ma már ez a trend megváltozott. Nehéz különbséget tenni a mentes és az adalékanyagokkal könnyebb utat választó termékek között. Ezzel párhuzamosan egyre több mentes élelmiszert kínáló pékség és étterem nyílt, amely tovább növelte az alapanyagok iránti igényt. A megnövekedett keresletre reagálva igyekeztünk minden alternatívából belistázni megfelelő minőségű termékeket. – Müller János
Önök szerint miért van szükség szakboltokra?
Azzal, hogy a nagyobb áruházláncokban is egyre szélesebb a különböző mentes, illetve egyéb biotermékek választéka, egyre kisebb az esély arra, hogy megfelelő szakmai segítséget kapjanak a vevők vásárlásaik során. Ezzel szemben, ha egy szakboltban történik a vásárlás, akkor meg fogja kapni azt a figyelmet és támogatást, amit ma már egyre nehezebb elérni. Hiszünk abban, hogy az egészségmegőrzés koncepciójának elterjesztésével egy lépéssel közelebb kerülünk egy boldogabb és teljesebb társadalom felé. Ebben segítenek a szakboltok is, hiszen amikor az ember rálép a tudatos egészségmegőrzés útjára, hirtelen sok kérdése merül fel azzal kapcsolatban, hogy számára mi lenne az ideális megoldás. Jelenleg ezekben a boltokban vannak olyan kollégák, akik hajlandóak időt és energiát nem sajnálva megtalálni a számukra legmegfelelőbbet. – Bíró Márk
Mennyire ismerik a vásárlók a termékeket, és mennyire van szükségük segítségre/iránymutatásra?
A viszonteladó partnereink ritkán szorulnak segítségre, mert ismerik a trendeket és a termékeket, valamint szakmai tapasztalatuk is van. Ők inkább az újdonságokra nyitottak, és örömmel veszik, hogy rajtunk keresztül meg tud újulni a portfóliójuk. A magánszemélyek már többször kérdeznek. Ajánlást kérnek izomhúzódásra, meghűlésre vagy akár speciális étkezésre is. Ezekben az esetekben örömmel és szakértelemmel segítünk nekik. Nemrég részt vettünk egy kerekasztal-beszélgetésen neves piaci szereplőkkel, ahol szóba került, hogy a közép-európai piacon kimutathatóan magasabb a magyar piac érdeklődése a reformtermékek iránt, mint a környező országoké. Köszönhető ez a saját tevékenységünk mellett a viszonteladó partnereink, a beszállítóink, illetve a „Csak a Mentes”-hez hasonló edukáló szerveződések aktivitásainak is. – Bíró Márk
Ünnepek alkalmával mik a slágertermékek?
Az ünnepi szezonban a vásárlók különösen keresik az ajándékcsomagokat, vitaminokat és a különféle szezonális, egészségmegőrző termékeket. Ilyenkor határozottan jobban fogynak a vendégváráshoz nélkülözhetetlen nassolnivalók, szaloncukrok, illetve az előkészületekhez szükséges egyéb hozzávalók. A kereslet megugrik a bögrék, tusfürdők, szappanok, adventi naptárak, teák, kekszek és illóolajok iránt is. Az egészségtudatos vásárlók körében a gluténmentes bejgli és szaloncukor különösen népszerű. A karácsonyi csomagok, amelyek egyedi és praktikus meglepetéseket rejtenek, szintén slágertermékek. Az otthon ízes és fűszeres illatai, mint a fahéjas-narancsos illóolajok vagy a meleg teák, az ünnepi időszakra jellemző hangulatot hozzák. Emellett a karácsonyi díszek, gyertyák és fenyőillatú termékek szintén keresettek, mivel hozzájárulnak a készülődéshez és a dekorációhoz. – Müller János
Idén karácsonyra milyen újdonságokkal készülnek a vásárlóknak?
A Bijóban évek óta hagyományként készülünk sajátmárkás szaloncukrokkal, amelyek azon túl, hogy glutén-, színezék-, GMO- és tartósítószer-mentesek, nagyon finomak és népszerűek a vásárlóink körében. Idén már az őszi szezon elején érdeklődtek a vásárlók és a viszonteladó partnereink, hogy mikortól lesznek újra elérhetőek a ritkaságnak számító édességeink. Az idei ünnepi szezonra megújult recepttúrával és négy verhetetlen ízben érkeztek meg a belga étcsokoládéba mártott Organika szaloncukrok sós karamellás, túrós-citromos, mézeskalácsos, illetve kókuszos változatban. A webáruházunkban már elérhető a karácsonyi szezonális ajánlatunk, amely segíti vásárlóinkat az ünnepi előkészületekben. Az online tér mellett az áruházban is karácsonyfával és egyéb ünnepi kiegészítőkkel teremtjük meg a karácsonyi hangulatot. – Müller János
Milyen változásokat terveznek a jövőre nézve?
Szeretnénk továbbra is élen járni a termékportfóliónk bővítésében, mert a visszajelzések alapján ez nagy érték mind a viszonteladói partnereinknek, mind az egyéni vásárlóinknak egyaránt. Emellett az edukációra is nagyobb hangsúlyt szeretnénk fordítani, hogy látható legyen, hogy milyen élethelyzetre mely termékek vagy megközelítések járhatnak sikerrel. Mindemellett szeretnénk még közelebb kerülni a beszállítóinkhoz, a viszonteladóinkhoz és a fogyasztókhoz is, ezért az emberközpontúságunk erősítése is cél. Továbbra is azt gondoljuk, hogy ehhez a személyes találkozások, rendezvények, vevőtalálkozók, kerekasztal-beszélgetések, információcserék elengedhetetlenek, ezért 2025-ben több hasonló eseménnyel is készülünk… – Bíró Márk