Search
Close this search box.

Generációkon átívelő gondoskodás

fino Vegajo - Generációkon átívelő gondoskodásTöbb mint 30 éve töretlen a FINO-FOOD Kft. sikere, akik a hagyományos tejipari termékek gyártása mellett néhány évvel ezelőtt tejmentes élelmiszerek gyártásával is elkezdtek foglalkozni. Ez olyannyira sikeres lett, hogy 2021-ben a dubai Gulfood Expón a túróalternatíva terméküket a „Leginnovatívabb termék” elismeréssel jutalmazták. Ilyenre még magyar vállalkozások körében nem volt példa. A múltról, a sikerekről és a jövőről beszélgettünk Egyed Lindával, a cég ügyvezetőjével.

A tejfogyasztás a mezőgazdaság kezdete óta végigkísérte az emberiség fejlődését. Azontúl, hogy fontos alapja az étrendünknek, gyerekkorunk óta szinte mindannyiunk életének meghatározó eleme. A családod és Te mikor és hogyan kerültél kapcsolatba a tejiparral?

Cégünk jogelődje, a Dámtej Kft. nevű cég ’93-ban került édesapám tulajdonába. Aztán 2006-ban ez a cég Tamásiból átköltözött Kaposvárra, mert Magyarország EU-s csatlakozása után ez az üzem nem kapott hosszú távú működési engedélyt, nem volt megfeleltethető az új állategészségügyi normáknak. Itt, Kaposváron pedig volt egy már nem működő tejüzemi épület, amely felújítása után 2006-ban költöztünk át és kényszerültünk a tamási üzem bezárására. Akkoriban 100 fővel működtünk, ma már 250-en dolgozunk itt, a kaposvári üzemben, a 2006-os 1,5 milliárdos árbevételünket nagyjából 20 milliárdra növeltük az elmúlt 17 év során.

fino Vegajo - Generációkon átívelő gondoskodás

Milyen változások történtek a financiális dolgokon túl a cég életében?

Még mindig a tejalapú termékek gyártása adja a fő bázist, de néhány éve belekezdtünk a vegán termékek gyártásába is. Többek között személyes indíttatásból, mert a nagyobbik fiamnál és nálam is tejfehérje érzékenységet állapítottak meg. Elkezdtük keresni hát azt az alternatívát, amivel ezen érzékenységű emberek számára is tudunk egészséges, megbízható, finom termékeket gyártani. A termékbevezetést egyéves előkészítő és termékfejlesztési munka előzte meg. Ekkor indítottuk el az állatorvosunkkal az egyeztetéseket, illetve a hatósági engedélyezést.

fino Vegajo - Generációkon átívelő gondoskodásÁtbeszéltük, mit kell változtatnunk, hogyan fogunk tudni megfelelni a biztonságos, tejfehérjementes termékek gyártási előírásainak, az ezekhez szükséges gyártási folyamatoknak, az anyagok áramlásának. A felületi keresztszennyeződések megakadályozása miatt átalakításokat hajtottunk végre mind az üzemben, mind a folyamatainkban. Ezenkívül feltétlen szerettünk volna egy vizsgálati módszert is találni, amivel biztosak lehetünk abban, hogy az általunk elkészített termékek mindegyike tejfehérjementes. Meg kellett találnunk azt a céget, aki folyamatosan vizsgálja és kontrollálja a termékeinket. Erre egyelőre idehaza nem találtunk megoldást, ezért azóta is Németországba küldjük a termékmintákat a tejfehérje tesztelésére. Az előkészítő munka részeként, a fejlesztések sikere érdekében a dolgozóink, vezetőink fejében is át kellett kapcsolni egy bizonyos „gombot”, hogy mi mostantól már „nemcsak” tejfeldolgozók vagyunk, hanem élelmiszergyártók is, amelynek része lehet a teljesen vegán alapanyagú termékek gyártása is.

Az üzem felkészítése mellett – amennyire lehet – igyekeztünk a jövőbeni potenciális fogyasztóinkat is megkérdezni, lekutatni, hogy az ő fejükben mi van, mire gondolnak és mire kell még termékfejlesztési oldalról felkészülnünk, ha őket megfelelő módon szeretnénk kiszolgálni. Kutattuk például, hogy az okoz-e problémát, és ha igen, mekkorát, hogy egy tejtermékeket gyártó cég vegán terméket is gyárt. Alapvetően a magyar gasztronómiában gyakran fogyasztott termékekkel indultunk el: a tejföl pótlása volt az egyik főirány, hogy mihamarabb megtaláljuk a magyar ízlésnek megfelelő vegán alternatíváját úgy, hogy a magyar konyhákban, háztartásokban a már megszokott érzékszervi élménye legyen a tejre érzékeny fogyasztóknak. A tejföl mellett háromféle sajthelyettesítővel léptünk piacra, amiből az egyik a trappista, a másik a mozzarella, a harmadik a feta fogyasztási alkalmaira ad vegán alternatívát. Mindegyik termék fejlesztésénél a fogyasztási alkalmakat vettük figyelembe, így állapítottuk meg, hogy milyen szempontoknak kell megfelelni egy-egy terméknek. Az 5 induló termékünk közül a Cottage névre hallgató túróhelyettesítő termékünk a 2021-es dubai Gulfood Expón megnyerte az innovációs díjat, egyébként érdekes módon tejtermék kategóriában. Ezt a díjat még magyar vállalkozás nem nyerte el, úgyhogy nagyon büszkék voltunk az ötletre és a termékfejlesztésre.

fino Vegajo - Generációkon átívelő gondoskodás

Az újításokat tekintve 2023 őszén a vegán desszert kategóriában egy Vegán bar nevű terméket dobtunk piacra, mely egy mártott vegán túrórúd alternatíva, mellette pedig kettő olyan krémdesszertet, amik megint csak a magyar háztartásokban előforduló hagyományos krémtúró vegán alternatívái fekete berkenye-szeder és homoktövis-barack ízesítésben. A desszertek mellett a vegán reggelik, tízóraik változatosabbá tétele érdekében teljesen vegán natúr, illetve medvehagymás szendvicskrémekkel bővítettük portfóliónkat.

fino Vegajo - Generációkon átívelő gondoskodásJelenleg idehaza melyek azok a fogyasztási termékek szerintetek, amelyek a legnagyobb népszerűségnek örvendnek még mindig?

Ha a tejtermékek fogyasztási alkalmait nézem, akkor nem látunk nagy változást, a magyar piacon a tejföl továbbra is egy bázistermék, ahogyan a trappista sajt is. A tejet a felnőttek a kávéhoz még mindig nagy mennyiségben fogyasztják, szóval ilyen szempontból nem látunk elmozdulást a piacon. Van egy réteg, akik különböző okok miatt ezeket a tejalapú termékeket szeretnék vegán termékekkel helyettesíteni, de a vegánság mellett hasonlóan erősödő trend a koncentráltabb fehérjebeviteli források keresése. Ez az érdeklődés a vegán termékeket előnyben részesítők étkezési szokásaihoz is kapcsolódik. A magasabb fehérjetartalom iránti igény mellett a cukormentes produktumok is nagyon népszerűek.

Milyen fogyasztói trendeket érzékeltek, amik befolyásolják a vállalkozásotokat, és hogyan kívántok alkalmazkodni ehhez?

Mi leginkább az alapanyagokban keressük a fejlesztési lehetőségeket. Például, amikor megálmodtuk és kitaláltuk a vegán termékeink portfólióját, fontos szempont volt, hogy a legnagyobb volumenben használt olcsó, de széles körben allergizáló fehérjétől, a szójától mentesek legyenek. Ennek megfelelően -bab, borsó- és mandulafehérjével dolgozunk mostanság. Jelenleg folyamatban van a mandulafehérje kiváltása is annak érdekében, hogy a teljes portfóliónk a lehető legtöbb fogyasztó számára allergénmentes legyen. Amiben még radikálisan más irányban gondolkozunk, az az, hogy helyi, tehát magyar és lehető legközelebbi előállításból származó növényi alapanyagból készítsük a termékeket. Ez mindenképpen fontos célunk, hogy lehetőleg a közvetlen környékünkről tudjuk beszerezni az alapanyagokat.

fino Vegajo - Generációkon átívelő gondoskodásMottótok: a generációkon átívelő gondoskodás.

Úgy alakult az életünk, hogy a máshol végzett munka után végül mindkét testvéremmel itt landoltunk, és itt kezdtünk el együtt dolgozni, és építeni tovább ezt a céget. Édesapám ’93-ban kezdte el a történetet, mely most már olyannyira a családi vállalkozásunk, hogy férjek és feleségek is dolgoznak velünk együtt. És éppen ez a fajta gondolat az, ami visz bennünket előre. Ez segít továbbépíteni, amit édesapánk elindított annak idején. Mi mindannyian úgy dolgozunk ebben a cégben, hogy felelősen gondozva és gondoskodva egymásért és a fogyasztókért működjön a vállalkozásunk hosszú távon. Döntéseink során ezt mindig szem előtt tartjuk.

Weboldal: www.vegajo.hu

Facebook: @finovegajo

Intagram: @finovegajo

fino Vegajo - Generációkon átívelő gondoskodás